Kontrola posiadania umów na odbiór odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych
Na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 5a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r. poz. 399) Urząd Miasta we Włocławku zawiadamia, iż prowadzi kontrolę właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, na których wytwarzane są odpady komunalne, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz Gminy Miasto Włocławek, w zakresie posiadania aktualnych umów na pozbywanie się odpadów komunalnych oraz dowodów potwierdzających uiszczanie opłat za te usługi.
Na terenie Gminy Miasto Włocławek systemem gospodarowania odpadami komunalnymi zostały objęte wyłącznie nieruchomości zamieszkałe.
Nieruchomości niezamieszkałe to nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, są to m.in.: obiekty gastronomiczne, placówki handlowe i usługowe, placówki użyteczności publicznej typu szpitale, przychodnie, inne placówki użyteczności publicznej, a także pozostałe podmioty prowadzące działalność gospodarczą, inną niż handlowa i usługowa, placówki oświatowe oraz ogrody działkowe.
W sytuacji, gdy nieruchomość wykorzystywana jest zarówno na cele mieszkaniowe jak i na prowadzenie działalności gospodarczej (nieruchomość mieszana), właściciele nieruchomości powinni zawrzeć odrębną, dodatkową umowę na odbiór odpadów komunalnych pochodzących z działalności gospodarczej, jak również złożyć deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za część mieszkalną.
Właściciele lub użytkownicy nieruchomości mieszanych zobowiązani są wobec powyższego do:
a) uiszczania opłaty w gminie za gospodarowanie odpadami komunalnymi - za część dotyczącą nieruchomości zamieszkałej zgodnie ze złożoną deklaracją;
b) indywidualnego zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych z podmiotem uprawnionym na część nieruchomości niezamieszkałej (na której prowadzona jest działalność gospodarcza).
Uwaga! Niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego z odpadami komunalnymi powstającymi na skutek prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z zapisem przywołanym w powyższej ustawie właściciele nieruchomości niezamieszkałych, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości odpadów komunalnych i nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy są zobligowani do zawarcia umowy na odbiór odpadów z przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne, wpisanym do Rejestru Działalności Regulowanej.
Jeżeli dotychczas właściciel nieruchomości niezamieszkałej nie zawarł umowy na odbiór odpadów komunalnych, zobowiązany jest do niezwłocznego wykonania tego obowiązku. Przedmiotowa umowa musi zapewniać odbiór wszystkich pięciu frakcji odpadów komunalnych w sposób zgodny z Uchwałą nr XX/27/2020 Rady Miasta Włocławek z dnia 3 marca 2020 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Włocławek (tekst jednolity: Dziennik Urzędowy Województwa Kuj. – Pom. z 2023 r. poz. 8186) oraz Rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 10 maja 2021 r. w sprawie sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów, zgodnie z którymi selektywnie zbiera się: papier, szkło, tworzywa sztuczne i metale, bioodpady oraz niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne.
Jednocześnie informujemy, że za brak posiadania ww. umowy na odbiór odpadów komunalnych, skutkować będzie nałożeniem kary grzywny (art. 10 ust. 2 ww. ustawy).
Dokumenty należy dostarczyć osobiście do Urzędu Miasta Włocławek ul. Zielony Rynek 11/13 do pokoju nr 210 lub 206, celem sporządzenia protokołu kontroli.
Podmioty, które nie dostarczą wymaganych dokumentów zostaną skontrolowane przez upoważnionych pracowników Urzędu Miasta Włocławek, Wydziału Nadzoru Właścicielskiego i Gospodarki Komunalnej oraz funkcjonariuszy Straży Miejskiej we Włocławku.
Podczas kontroli właściciel nieruchomości zobowiązany jest do okazania:
a) umowy na odbiór odpadów komunalnych z przedsiębiorcą odbierającym odpady, wpisanym do Rejestru Działalności Regulowanej prowadzonym przez Prezydenta Miasta Włocławek;
b) dowodów potwierdzających uiszczanie opłat za te usługi (rachunki, faktury).
W przypadku pytań prosimy o kontakt z Wydziałem Nadzoru Właścicielskiego i Gospodarki Komunalnej, Referatem Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Włocławek nr tel.:
- 54 414 41 03,
- 54 414 41 40,
- 54 414 41 81,
- 54 414 41 58,
lub osobiście w siedzibie Urzędu Miasta ul. Zielony Rynek 11/13 pok. 210 lub 206 w godzinach pracy Urzędu.